10 Tips voor een perfecte direct mail met hoge response

Als direct mail specialist krijgen wij vaak vragen over het opzetten van een direct mail campagne. In de onderstaande 10 tips voor een perfecte direct mail geven we een korte samenvatting en gaan we in op de inhoud en het design van een direct mail.
Download hier de: infographic 10 tips voor een perfecte direct mail met hoge response
Op de website pagina: Beginnen met direct mail, staat een uitgebreide stappenplan, het proces voor het versturen van een direct mailing. Heb je hulp nodig bij het opzetten van een direct mail campagne? Aarzel niet, neem direct contact op met één van onze ervaren Sales Consultants. We helpen je graag met tips voor een perfecte direct mail. Kom in contact met onze specialisten of bel direct naar 072 – 567 1000
Tip 1 – Doelgroep data
Een belangrijke voorwaarde voor maximale response op een direct mail campagne is een up-to-date databestand. Wist je dat? Jaarlijks verhuist circa 7% van alle Nederlanders en gemiddeld 35% van de NAW- gegevens bevat één of meerdere fouten waardoor je direct mail of retour komt en niet of verkeerd bezorgd wordt.
Beperk het aantal retouren en onnodige print- en verzendkosten. Er zijn verschillende oplossingen om je adressenbestand te controleren en te verbeteren. Neem daarvoor contact op met onze Sales Consultants.
Tip 2 – Personalisatie
Met goede data kun je een direct mail gemakkelijk personaliseren. Zeg nu zelf, jij vindt het toch ook fijn om persoonlijk aangesproken te worden? Hoe meer data beschikbaar is, bijvoorbeeld over koop en surf-gedrag, hoe beter je de boodschap kunt afstemmen op de ontvanger. Dit verhoogt de relevantie van je aanbieding.
Met deze data kunnen wij dynamische direct mailingen printen die per ontvanger inhoudelijk totaal van elkaar kunnen verschillen. Targeting noemen wij deze manier van gepersonaliseerde direct mail printcampagnes. Wil je weten hoe dit werkt? Bekijk hier de korte animatie-targeting
Tip 3 – Opvallende ‘verpakking’
Wil je de ontvanger verleiden om jouw direct mail meteen te openen? Gebruik dan een verzendverpakking die opvalt. Een prikkelende boodschap, op bijvoorbeeld de envelop, werkt hetzelfde als een goede openingsregel van een email. Dat maakt een saaie blanco envelop een gemiste kans. Een aansprekende bedrukte envelop of een full colour paperwrap valt op. Als je kiest voor een transparante folie verpakking of een selfmailer is je boodschap zelfs meteen zichtbaar. Een folie verpakking beschermd het drukwerk, is licht in gewicht en dat kan weer een besparing op portokosten opleveren. Lees hier meer over de verschillende soorten folieverpakkingen.
Tip 4 – Beelden
Één beeld zegt meer dan duizend woorden is een bekend spreekwoord. Bij printreclame-uiting herinnert 80 procent van de mensen zich het beeld en 20 procent weet nog waar de tekst over ging. Zet daarom het beeld centraal en zorg dat het soort afbeelding aansluit op de belevingswereld van je doelgroep. Een goede afbeelding zorgt ervoor dat de tekst sneller begrepen en onthouden wordt. Maak je gebruik van een persoon in de afbeelding? Laat die in de richting van de informatie kijken.
Tip 5 – Tekst
De tekst moet binnen 3 seconde duidelijk maken waarom jouw aanbieding zo interessant is. Gebruik hiervoor een goede koptekst en kom direct tot de kern. Hou als richtlijn aan 60% beeld en maximaal 40% tekst. Bij te veel tekst verliest de ontvanger zijn aandacht.
Tip 6 – Aanbod
Zorg dat je aanbod aansluit bij het profiel en de wensen van je doelgroep en maak het exclusief. Geef de reden aan waarom juist jij deze korting krijgt. Een tijdsgebonden aanbieding verhoogt de urgentie en geeft aan dat de ontvanger een snelle beslissing moet nemen, want op=op. Ook het duidelijk benoemen van de prijs helpt de ontvanger om sneller te reageren..
Tip 7 – Call to Action
De tekst van de call to action (CTA) is één van de belangrijkste onderdelen van de direct mail. Wat wil je dat de bezoeker gaat doen? Welke actie wil je dat de ontvanger uitvoert? Bezoek aan je (web)winkel of een offerte aanvragen? Leg in de CTA tekst uit welke handeling moet worden uitgevoerd. “Vraag direct een kosteloze offerte aan” “Bestel direct in onze webshop”. Maak het de ontvanger zo duidelijk en vrijblijvend mogelijk. Een CTA moet goed opvallen in het design van de direct mail. Op een logische plaats staan en contrasteren met de overige kleuren van de direct mail. Ook kun je de CTA in een gekleurd kader of een vorm plaatsen om deze extra op te laten vallen.
Tip 8 – Meetbaarheid
Natuurlijk wil je het effect van je direct mail campagne meten. Hieronder een aantal meetbare responsmogelijkheden op een rij:
- Tikkie QR code, Scannen, bestellen, betalen. Ontwikkeld door Nic. Oud, Tikkie QR code voor direct mail
- QR met link naar een speciale URL op je website, bijvoorbeeld voor het aanvragen van een offerte. Wel de speciale URL vermelden voor degene die geen QR kunnen scannen
- Met een tijdelijke unieke kortingscode voor in de winkel of webwinkel
- Waarde vouchers of pasje met de ‘spaar’ punten
- Antwoordkaart met vooraf ingevulde gegevens
- Envelop met antwoordnummer
Misschien een open deur? Bereid je wel voor op de respons. Hou rekening met je voorraad en verwerkingscapaciteit. Een effectieve direct mailing vraagt om een goed georganiseerde en snelle opvolging. Dit kun je zelf doen, maar er is ook de mogelijkheid om dit onder te brengen bij een fulfilment-partij zoals Nic. Oud.
Tip 9 – Testen
Het testen van een direct mail neemt wat tijd in beslag, maar die betaalt zich terug. Wanneer je het mailbestand splitst en naar twee of meerdere groepen verschillende versies stuurt kun je meten welke mailing het meeste effect heeft. Het beste resultaat optimaliseer je verder zodat er uiteindelijk een steeds betere mailing ontstaat. De opzet van verschillende versies kun in één template maken door te variëren met; tekst, beeld CTA en de responsmogelijkheid.
Tip 10 – Kosten
Tot slot, de kosten. Vaak wordt gedacht dat een direct mail campagne te kostbaar is maar dat is een misvatting. De euro’s die aan direct mail worden besteed zijn effectief. Het levert per saldo vaak meer op dan alléén een emailing verzenden. En is voor sommige branches zelfs goedkoper dan een klik in Google. Door het feit dat respons op direct mail procentueel hoger is heeft het een duidelijke positie in de communicatiemiddelenmix. Een goed gecombineerde direct mail- plus emailcampagne zorgt voor een hoge ROI en merkbetrokkenheid. Let bij het opzetten van een direct mailcampagne wel op de kosten. Extra bewerkingen brengen vaak extra kosten met zich mee die niet altijd noodzakelijk zijn.
Wil je meer informatie? Kom in contact met onze specialisten of bel direct naar 072 – 567 1000
Deel dit bericht:
Categorieën:
Nieuw: Biosiel® hét alternatief voor sealen in folie
Direct mail met een pasje? Da’s pas verrassend!
Nooit meer iets missen?
Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen omtrent Nic. Oud, Direct Mail en fulfilment.
Advies nodig?
Neem direct contact op met één van onze specialisten voor advies op maat. Of vraag een vrijblijvende offerte aan.
Direct contact opnemen
Neem direct contact op met één van onze specialisten voor advies op maat. Of vraag een vrijblijvende offerte aan.
Ook interessant
Video's
Duurzaamheid
Actualiteiten
Bedrijfsvideo Algemeen
3634 zonnepanelen voorzien Nic. Oud van duurzame energie
Nic. Oud heeft op het dak van het 20.000 m2 grote bedrijfspand in Heerhugowaard totaal 3634 zonnepanelen laten plaatsen. Deze hoge rendement panelen leveren per stuk 335 Wp (Wattpiek) waarmee het totaalvermogen van de zonnepanelen uitkomt op 1.2000.000 Wp.
Nic. Oud breidt uit met vierde paperwrap machine!
Direct Mail & Fulfilment
Meer weten over onze aanpak?