De groenste verpakker van Nederland

NWS- groenste verpakker

Nic. Oud is dan wel de marktleider in direct mail. We willen ook de groenste verpakker van Nederland zijn! De 3650 zonnepanelen zetten onze duurzame ambities kracht bij. In het interview met Maurice Gelissen van 29 september in het Noordhollands Dagblad verteld hij meer over de duurzame doelstellingen van Nic. Oud.

Uit het artikel van Noordhollands Dagblad, Alkmaarse Courant van 29 september 2021

Duurzaamheid, de grootste folderverpakker van Nederland plaatst in een klap 3650 zonnepanelen

Beter dan windmolens of zonneparken: Zonnepanelen op daken. “niemand heeft er last van, alleen de meeuwen”

Heerhugowaard – Nic. Oud was al marktleider in direct mail – het verpakken en adresseren van magazines en folders – maar het bedrijf wil ook de ’groenste’ verpakker van Nederland zijn. De 3650 zonnepanelen op het dak van het gigantische bedrijfspand in Heerhugowaard zetten deze ambitie kracht bij.

’Een kleine energiecentrale’, zo omschrijft directeur Maurice Gelissen het zonnedak aan de Newtonstraat in Heerhugowaard. ,,Die panelen leveren per jaar 1,25 megawattuur aan stroom en dat is vergelijkbaar met de energiebehoefte van 400 tot 500 huishoudens.’’

Volle toeren

Voor Nic. Oud betekent het dat het bedrijf nu 65 procent van de eigen energiebehoefte zelf opwekt. Het bedrijf beschikt immers over een flink machinepark met printers en allerlei soorten inpakmachines dat zeven dagen per week, 24 uur per dag, op volle toeren draait om alle folders en magazines bij miljoenen huishoudens te krijgen.

Als het gaat om duurzaamheid blijft het niet bij de zonnepanelen. Gelissen verwacht veel van een nieuwe folie die tot wel zeventig procent van gerecycled materiaal is gemaakt. ,,De ontwikkeling van die folie zit in de eindfase. We moeten nog de zekerheid krijgen dat de beschikbaarheid gegarandeerd is en dan willen we in één keer overgaan.’’

,,Daarnaast doen we veel op het gebied van het scheiden van onze afvalstromen. Voorheen hadden we dertig afvalbakken met restafval waarvoor we moesten betalen. Nu nog maar vijf. Papier, bindtouw, folie, karton, blanco papier, bewerkt papier, het wordt allemaal apart gescheiden. Naast dat het duurzaam is, levert het ons nu gewoon geld op. Duurzaam zijn is prima, maar een ondernemer zal niet zo snel duurzaam zijn als het alleen maar geld kost. Het moet ook wat opleveren.’’

Zo verwacht Gelissen dat de investering van 3650 zonnepanelen binnen zes jaar is terugverdiend. ,,We hadden wel meer panelen willen plaatsen, maar dat paste niet op het dak.’’ En onlangs zijn ook alle tl-lampen vervangen door ledverlichting. ,,Verder zorgen we ervoor dat onze post CO2-neutraal wordt verstuurd. PostNL compenseert CO2-uitstoot door te investeren in duurzame projecten van onder andere Natuurmonumenten”.

De aanleg van zonnepanelen op het dak van het bedrijfspand past naadloos in de energiestrategie van de gemeente Heerhugowaard. De gemeenteraad ziet veel beren op de weg als het gaat om de plaatsing van windturbines en ook zonneparken in bijvoorbeeld weilanden genieten niet de voorkeur. Liever ziet de gemeenteraad dat de daken op de bedrijventerreinen veel beter worden benut.

Stroomnet

,,Niemand heeft er last van, alleen de meeuwen. Het is een top oplossing’’, zegt Gelissen. De vraag is echter hoe snel de verduurzaming kan worden doorgezet. ,,Ik weet van een aantal partijen dat ze ook zonnepanelen op hun dak willen, maar dat het stroomnet dat niet aankan. Wij waren er precies op tijd bij.’’

Een feestje om de komst van de zonnepanelen te vieren, werd onlangs nog vanwege corona afgelast, maar verder merken ze bij Nic. Oud dat de ergste coronacrisis voorbij is. ,,Toen de winkels dicht waren vanwege corona verstuurde de retailbedrijven amper nog direct mail. Maar vanaf het moment dat de winkels weer open waren, zag je een behoorlijk explosieve toename”

Lees het hele interview met Maurice Gelissen in het Noordhollands Dagblad

Wil je meer informatie?

Neem contact op