Nederlanders positief over direct mail

NWS_NederlandpositiefDM

De helft van de Nederlanders is positief over direct mail en leest deze gemiddeld 2,2 minuut. De relevantie van de mailingen is echter niet altijd toereikend en biedt ruimte voor verbetering, evenals het aansluiten van de website op de mailing. Nic. Oud zet enkele resultaten uit MailMonitorBenchmark 2014 op een rij.

Respons op DM

De helft van de Nederlanders (48%) is positief over direct mail. Nadat deze op de mat is gevallen bij de ontvanger heeft gemiddeld 15% na een week daadwerkelijk actie uitgevoerd. Nog eens 16% van de ontvangers heeft daarna de intentie om iets met de direct mail te doen. Een grotere actiebereidheid bereikt men door duidelijk te maken hoe de actie of aanbieding het dagelijks leven beter kan maken. Wanneer dit toegepast wordt in de direct mail, is de ontvanger bereid tot actie en kan een bovengemiddelde respons behaald worden.

DM werkt beter bij eigen klanten

Bestaande klanten hebben een hogere binding met het merk en er is een hoge relevantie. Hoge product- en merkinvolvement leidt vaak tot een hoger respons. Doordat er over bestaande klanten vaak waardevolle data beschikbaar is, is het mogelijk om de direct mail verregaand te personaliseren door middel van variabel data printen. Een gepersonaliseerde direct mail leidt tot een hoge relevantie en daardoor is er meer kans op een hoger respons.

Hoogste respons in retail

De hoogste respons op direct mail is in de retail, gevolgd door charity en de overheid. Direct mail van retailers wordt ook het beste gewaardeerd: 62% t.o.v. 48% overige mailingen. Mailingen met de hoogste waardering bevatten vaak een korting of een bedankje, zonder de verwachting dat de ontvanger iets terug moet doen.

Websitebezoek na direct mail

Slechts 36% vond de website die zij bezochten naar aanleiding van de direct mail relevant. In 2014 is de Digital Respons-module binnen MailMonitor Online geïntroduceerd om vast te stellen of de mailing en NWS_NederlandpositiefDM_2de website van een merk wel voldoende op elkaar aansluiten. Uit de resultaten blijkt tot nu toe dat er op dit gebied nog veel winst te behalen valt. De mailing en de website passen niet goed bij elkaar en/of de website is niet relevant genoeg voor de doelgroep.

Meer tips over direct mail lees je hier.

Bron: MailMonitorBenchmark 2014

Beginnen met Direct Mail

Beginnen met direct mail