De toekomst van Targeting wordt individueel drukwerk

Offline target marketing

Mensen binnen je doelgroepen benaderen, aanspreken en overtuigen: de essentie van effectieve marketing. Daarbij is relevantie cruciaal. Om te scoren, is het van belang de juiste aanbieding te doen op het juiste moment, bij de juiste persoon.

Dankzij de grote hoeveelheid data die we hebben over onze (potentiële) klanten, werkt deze aanpak niet alleen online uitstekend. Inmiddels is ook offline – bijvoorbeeld in direct mail – een grote ontwikkeling gaande, die ervoor zorgt dat drukwerk loepzuiver is in te zetten binnen de totale marketingmix. Succesvolle marketingcommunicatie ontstaat als online en offline elkaar naadloos aanvullen.

Toekomst van Targeting

Niemand is hetzelfde, elk persoon onderscheidt zich van de ander: in gedrag, voorkeuren en wensen. Zelfs binnen één enkele doelgroep. Daarom is trefzeker communiceren – ‘Targeting’ – essentieel. Het uitgangspunt: iedereen is uniek en moet op die basis ook worden benaderd én geactiveerd. Met een relevant aanbod.

Het bijzondere is dat – terwijl geen klant of prospect dus een nummer is – de digitale nullen en enen juist van groot belang zijn om individuen in je doelgroep scherp in het vizier te hebben. En dat kan. Dagelijks verzamelt iedere aanbieder en elk bedrijf waardevolle klantdata. Op basis van aankoophistorie, klantenkaarten en andere informatie is het mogelijk een verfijnd beeld te krijgen van de wensen en gedragingen van (potentiële) afnemers.

Klantdata_Targeting
Klantkenmerken aankoophistorie

Klantdata slim gebruiken

Hoe laat je die waardevolle data voor je werken? Kort gezegd: door ze slim in te zetten. De informatie die je over je klanten verzamelt, zijn bouwstenen voor het creëren van een beeld van wie je klant is. Zo ontstaat een ‘persona’, een (fictief) mens van vlees en bloed met eigen gewoontes, voorkeuren en liefhebberijen. Heb je een duidelijk profiel van je klant, dan weet je niet alleen wat hem of haar interesseert, maar mogelijk waarvoor hij of zij verder nog belangstelling heeft. Hoe beter je je klantdata verzamelt en analyseert, hoe duidelijker het beeld. En des te effectiever de marketinginspanningen. Bekijk de animatie over Targeting om direct een beeld te krijgen van de mogelijkheden.

Bied relevantie & prikkel

Onder de huid kruipen van de klant, dus. Of zoals reclame- en marketing-goeroe Dietmar Dahmen zei in zijn whitepaper over big data“Personalisatie is niet hetzelfde als mensen precies geven wat ze willen. Het gaat erom te bepalen wat ze willen en dan nadenken hoe we hen nog meer kunnen geven dan dat. Bied iets dat relevant is, maar ook prikkelt: dat zorgt voor een frissere en positievere relatie.”

Echt persoonlijk

De mate waarin je de ontvanger écht persoonlijk kunt bereiken wordt bepaald door de kennis van diverse factoren:

  • Consumenten (gezinssamenstelling, leeftijd)
  • Bedrijven (segment, bedrijfsomvang)
  • Lokale of regionale events of speciale competenties in de winkel
  • Historisch aankoopgedrag
  • Preferente voorkeuren van de klant (bijvoorbeeld kanaalvoorkeur (winkel/ webshop), vis/vlees/vegetarisch, wel/geen alcohol, social media likes)
  • Predictieve (voorspellende) personalisatie
Toekomst van Targeting Persoonlijke data
Toekomst Targeting – Persoonlijke data

Datakwaliteit

Optimaal gebruik van data is een voorwaarde voor maximaal rendement. De datakwaliteit staat daarom voorop (actuele gegevens, eliminatie van doublures etc.). Daarnaast is de combinatie van big data, small data en personalised (ook social) data van belang. Dat wil overigens niet zeggen dat je als bedrijf pas over Targeting kunt gaan denken als je beschikt over een volledig ontwikkeld eigen datasysteem. Het is goed mogelijk om eigen data uit te breiden met aangekochte data of te verrijken met data uit andere bronnen. Neem in dat geval een dataspecialist in de arm om samen te kijken hoe je data nu al goed bruikbaar zijn of wellicht nog verbetering kunnen gebruiken.

Targeting in direct mail

Op het vlak van Targeting is de afgelopen jaren al veel terrein gewonnen, vooral online. Maatwerk aanbiedingen, gerichte bannering, retargeting van aanvankelijk afhakende bezoekers, et cetera. Maar ook de technieken binnen offline marketingcommunicatie maken een sterke ontwikkeling door. Nieuwe druktechnieken maken het mogelijk 1-op-1 uitingen te realiseren die maximaal relevant zijn voor de ontvanger.

Een paar voorbeelden. Het is mogelijk specifieke elementen aan te brengen binnen drukwerkproducten, met afzonderlijke aanbiedingen en informatie die maximaal zijn gericht op die ene, individuele ontvanger: gepersonaliserde covers, gerichte visuals en optimale differentiatie in onderwerpen… iedere drukwerkuiting kan volledig gericht worden op de persoonlijke wensen en voorkeuren van de klant: ‘individueel drukwerk binnen uw doelgroep’. Met als resultaat: meer respons en meer ROI.

Toekomst Targeting - mogelijkheden in direct mail

Online en offline versterken elkaar

Het samengaan van 1-op-1 drukwerk met online communicatie geeft nieuwe mogelijkheden en meer zicht op meetbaar resultaat. Sterk punt is dat persoonlijk gericht drukwerk een aantal onderscheidende kenmerken heeft als het gaat om relevantie.

Kenmerken van offline Targeting

De kenmerken van Targeting op een rijtje:

Toekomst van Targeting - offline kenmerken
  • Relevant aanbod, afgestemd op het individu
  • Hoog bereik
  • Meer respons dankzij grotere relevantie
  • Meer aandacht: doordat het aanbod beter aansluit, ervaart de individuele ontvanger meer aandacht
  • Verstevigde loyaliteit: de klant voelt zich herkend/verrast, wat zorgt voor een sterkere band
  • Korte time-to-market: door integratie van technieken worden druk- en verzendproces verkort
  • Lagere footprint door minder bulk en dus minder waste

Middelenmix

Door de nieuwe mogelijkheden heeft Targeting in drukwerk een krachtige toegevoegde waarde in de totale middelenmix. De combinatie van online en offline geeft kansen en zorgt voor 100 procent gerichte doelgroepbenadering op alle vlakken: een omni-channel aanpak. De nieuwe drukmogelijkheden bieden de gelegenheid om met ‘dedicated’ deeloplages te werken en daarbij maximaal doeltreffend te zijn. Een extra voordeel van Targeting in drukwerk is de toevoeging van creatieve mogelijkheden. Op basis van klantdata zijn niet alleen qua content, maar ook qua uitvoering en feel uitingen te creëren die volledig aansluiten bij de persoonlijke beleving van de ontvanger. Ook dat zorgt voor onderscheidend effect, resultaat en respons.

Targeting in drukwerk gaat veel verder dan kijken naar de slimme technieken en diversiteit in volumes; de aanpak ontstijgt in feite die vraag. Targeting draait in de allereerste plaats om relevante content die op de meest effectieve wijze wordt ingezet om je doelgroep te bereiken.

Effectiviteit van direct mail

MailMonitorBenchmark geeft een aantal opvallende resultaten van direct mail als het gaat om effectiviteit:

  • DM’s stimuleren winkeltraffic en webtraffic even succesvol
  • 56 van de 100 ontvangers leest ontvangen direct mail
  • De gemiddelde leesduur van een direct mail is 2,2 minuut
  • In retail scoren direct mails het beste op respons
  • Gemiddeld heeft 15% van de ontvangers van een direct mailing na een week daadwerkelijk een actie uitgevoerd (en 16% zegt dit nog te gaan doen).
  • Het versturen van een reminder verhoogt de respons opnieuw.
Toekomst van Targeting effectiviteit direct mail

Targeting wordt ook offline standaard

Offline Targeting is in Nederland nog relatief nieuw, maar zal binnen afzienbare tijd de standaard worden. Als je je wilt verdiepen in deze omwenteling en de kansen die ontstaan door de kracht van gecombineerde on- en offline marketingcommunicatie, bekijk dan

Deel dit bericht:

Nieuw: Biosiel® hét alternatief voor sealen in folie

Biosiel® is een nieuwe soort verzendverpakking van 100% papier. Nic. Oud heeft deze verpakwijze exclusief ontwikkeld en komt hiermee tegemoet aan de vraag naar duurzame verzendverpakkingen. Biosiel®, verzendverpakking zonder poespas Biosiel® is een dunne verzendverpakking zonder poespas, een uitstekend alternatief...
Lees verder... about Nieuw: Biosiel® hét alternatief voor sealen in folie

Direct mail met een pasje? Da’s pas verrassend!

De doelgroep verras je met een persoonlijke pas! Direct mail is niet alleen een effectief middel om de doelgroep te bereiken, door het toevoegen van een pasje zorgt het ook voor verrassend hogere conversie. Het toevoegen van een pasje op...
Lees verder... about Direct mail met een pasje? Da’s pas verrassend!

Nooit meer iets missen?

Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen omtrent Nic. Oud, Direct Mail en fulfilment.

Meld je aan voor actualiteiten in je mailbox

Naam(Vereist)
Ja, ik wil graag op de hoogte blijven(Vereist)
Bij het verzenden van het formulier geeft u toestemming dat Nic. Oud uw persoonsgegevens verwerkt om via e-mail te informeren over de producten, diensten en actualiteiten binnen ons vakgebied. Wilt u per e-mail geen informatie van ons ontvangen, dan kunt u zich afmelden via de opt-out van de nieuwsbrief of per e-mail naar marketing@nicoud.nl. Meer weten? Raadpleeg de privacy statement op onze website.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Advies nodig?

Neem direct contact op met één van onze specialisten voor advies op maat. Of vraag een vrijblijvende offerte aan.

Vraag een offerte aan

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Contact

Direct contact opnemen

Neem direct contact op met één van onze specialisten voor advies op maat. Of vraag een vrijblijvende offerte aan.

Ook interessant

Video's

Duurzaamheid

Actualiteiten

Play Video

3634 zonnepanelen voorzien Nic. Oud van duurzame energie

Nic. Oud heeft op het dak van het 20.000 m2 grote bedrijfspand in Heerhugowaard totaal 3634 zonnepanelen laten plaatsen. Deze hoge rendement panelen leveren per stuk 335 Wp (Wattpiek) waarmee het totaalvermogen van de zonnepanelen uitkomt op 1.2000.000 Wp.

Post versturen naar Spanje in Biosiel®

Veel mensen pakken binnenkort hun koffer om het Zuid-Europese zonnetje op te zoeken. Even heerlijk opladen aan het strand of bij het zwembad, wandelen over de boulevard. Onze mooie en duurzame verpakking Biosiel® gaat ook op reis en wel naar...
Lees verder... about Post versturen naar Spanje in Biosiel®

Direct Mail & Fulfilment

Meer weten over onze aanpak?