De opzienbarende ontwikkeling van webwinkellogistiek

e-Fulfilment / webwinkellogistiek

E-Commerce is voor de consument een succes te noemen. Maar is e-fulfilment, de logistiek achter de webbestelling, dat ook? Hoe volwassen is webwinkellogistiek? Wat zijn de do’s en don’ts en hoe belangrijk is automatisering bij het kunnen werken van same-day-deliveries?

Trend: e-Fulfilment, achtergrond artikel, Logistiek oktober 2015.

e-Fulfilment jong volwassen

De opkomst van e-commerce voor consumenten in 1994 heeft voor een hele nieuwe logistieke sector gezorgd, die van e-fulfilment. Maar ondanks dat deze vorm van e-commerce inmiddels al 21 jaar bestaat, is de logistieke afhandeling van weborders nog steeda een specialisme te noemen. Daarmee is de vraag, hoe volwassen e-fulfilment is, legitiem. Coert Knijnenberg, directeur e-fulfilment bij Nic Oud : “ Mijn gevoel zegt dat we meteen jongvolwassen industrie te maken hebben”.

Grote verschillen webwinkellogistiek

“Martin Gouda, partner bij Buck Consultants International, geeft aan vooral hele grote verschillen te zien tussen de ene en de andere dienstverlener”. Je hebt er die niet hoger dan een twee scoren op een schaal van tien, andere halen makkelijk een acht. Duidelijke voorbeelden van bedrijven die durven te investeren in e-fulfilment zijn bijvoorbeeld Amazon, Bol.com, CoolBlue en Wehkamp. Dit zijn slechts de bekendste namen, de lijst is uiteraard niet compleet. Maar deze bedrijven staan wel voor wat er inmiddels mogelijk is op het gebied van e-fulfilment. Gouda, die zich bezighoudt met bedrijfsadvisering, legt bij het omschrijven van de volwassenheid sterk de nadruk op het aspect klantbeleving. “ Deze ondernemers investeren sterk in  nieuwe technieken waarmee ze bijvoorbeeld hun afleverprocessen kunnen verbeteren.

Bedrijfsfilm Weblogistics

Logistieke basis

Maar techniek alleen is niet voldoende , je moet toch zeker ook een bepaalde logistieke basis hebben waaraan je de innovatieve oplossingen kunt koppelen”. “Gouda noemt het kunnen afleveren van een bestelling binnen een tijdsbestek van een uur”. Dat gebeurt al. In New York brengen ze het pakket met de fiets naar de consument. Amazon wil hiermee voorop lopen. Een aanvullend test deze dienstverlener, evenals DHL al afleveren per drone. De genoemde voorbeelden zijn een grote stap vooruit ten opzichte van de ontwikkelingen vijf tot tien jaar geleden. Knijnenberg kan zich nog herinneren dat iedereen maar wat deed.

Onderdeel propositie

Op dit moment is logistiek een duidelijk onderdeel van de propositie van professionele webwinkels. Het is bijna een marketinginstrument geworden.  Je moet als fulfilment-bedrijf een bepaald serviceniveau kunnen behalen, anders doe je niet meer mee. De basisvoorwaarde die Knijnenberg benoemt, het leveren van service, is geen eenvoudig te realiseren business aspect. Het vergt onder andere het aan elkaar knopen van diverse datastromen en dat is onmogelijk zonder te investeren in IT.

Lees hier, het gehele achtergrond artikel uit  Logistiek oktober 2015

Wilt u meer informatie over de trend in e-Fulfilment? Maak een vrijblijvende afspraak met één van onze adviseurs.