Herziene Code Postfilter gaat in op 1 april 2021

Vanaf maandag 1 april 2021 geldt in Nederland de nieuwe versie Code Postfilter. Deze aanpassingen moeten resulteren in duidelijke richtlijnen voor de afzenders van geadresseerde reclamepost.

Code Postfilter met nieuwe richtlijnen

De nieuwe richtlijnen maakt het voor consumenten makkelijker om aan te geven welke post ze wel en niet willen ontvangen. Verzenders van geadresseerde reclamepost zijn vanaf 1 april verplicht om op hun post te vermelden hoe ontvangers zich ervoor kunnen afmelden.

De Code Postfilter is herzien op basis van feedback van consumenten en is ook officieel opgenomen in de Nederlandse Reclame Code. Nederlandse organisaties zijn verplicht om de Postfilter-inschrijvingen van consumenten te respecteren. De Stichting Reclame Code ziet toe op naleving en ontvangt ook mogelijke klachten van consumenten. De Code gaat alleen over geadresseerde reclamepost, niet over ongeadresseerde reclamefolders.

Download hier de de richtlijnen van de herziene Postfilter-richtlijnen-april-2021.pdf en de voorbeeldzinnen voor de vermelding op je reclamedrukwerk.

NWS-Postfilter

Geadresseerde en ongeadresseerde reclamepost

Ontvang je of verspreid je regelmatig folders? Folders zijn ongeadresseerde reclamepost en worden huis-aan-huis verspreid, daar staat geen adres op. De bezorger kijkt alleen of je een nee/ja-, nee/nee- of ja/ja-sticker op de brievenbus hebt geplakt. Wil je zeker weten dat jouw folder welkom is bij de ontvanger? In samenwerking met Kiesjefolders heeft Nic. Oud een mooi en nieuw printmediakanaal ontwikkeld; de geadresseerde folders.

Post met een huisadres en/of naam en adres is geadresseerde post. Dit kan een postkaartje zijn, of een rekening, een persoonlijke boodschap of een reclameaanbieding in de vorm van direct mail. Omdat er een adres op staat, is de nee/ja-, nee/nee- of ja/ja-sticker op de brievenbus niet van toepassing. De postbode kan de inhoud niet beoordelen. Het is de afzender die bepaalt dat de post word gestuurd.

Bedrijven en organisaties die ongevraagde geadresseerde reclamepost versturen, zijn verplicht om Postfilter te raadplegen. In Postfilter staan de geregistreerde consumenten die geen ongevraagde geadresseerde reclamepost willen ontvangen.