Persoonlijk folderpakket dankzij data

131119_52: NIC OUD DIRECT MAIL

Nu de ongeadresseerde huis-aan-huis-folder in het nauw zit, springt Nic. Oud met het persoonlijke folderpakket in op de trend. De onderneming ontwikkelde samen met de nodige techneuten een speciale mammoetlijn voor gepersonaliseerde folderpakketten. Dat apparaat kan 15.000 pakketten van 33 folders per uur fabriceren. Opdrachtgever Kiesjefolders.nl heeft nu 100.000 abonnees en verwacht dat de teller eind 2021 op een half miljoen staat. 

Kiesjefolders.nl voor een persoonlijk folderpakket

Kiesjefolders.nl groeit als kool. In 2019 groeide het aantal abonnees van dit gepersonaliseerde folderbestelplatform 40.000 naar 100.000. Eind 2021 moeten dat er al een half miljoen zijn. Om deze aantallen rendabel te kunnen servicen heeft Print- en Direct Mail fulfilmentspecialist Nic. Oud zelf een 41-meter lange automatiseringslijn ontwikkeld. Deze kan tot 15.000 gepersonaliseerde folderpakketten per uur produceren, met maximaal 33 folders per pakket. We spraken bij Nic. Oud in Heerhugowaard met directeur Patrick Oud en met Aldo Breed, de oprichter van kiesjefolders.nl

Lees hieronder het interview in  PRINTmatters over de opkomst van Kiesjefolders.nl en de door Nic. Oud ontwikkelde geautomatiseerde oplossing voor het samenstellen van de gepersonaliseerde folderpakketten.

JA/JA-sticker

De opkomst van kiesjefolders.nl heeft alles te maken met een gat in de markt dat wordt veroorzaakt door de JAIJA-sticker. Zonder die sticker mag in Amsterdam al sinds  januari 2018  geen ongeadresseerd reclamedrukwerk meer aan huis worden bezorgd. Veel mensen zullen die JAIJA-sticker niet gaan opplakken omdat ze niet willen worden gebombardeerd met de gemiddeld dertig folders per week die in Nederland worden verspreid. Maar dat betekent niet dat ze geen behoefte hebben aan folders, aldus Aldo Breed: ‘Gemiddeld trekt een folderpakket toch nog twintig minuten aandacht, verdeeld over verschillende momenten, want papier heeft veel meer contactmomenten dan digitale media, waar de delete-knop zo is ingedrukt. Het is echter zonde als veel folders worden gedrukt en verspreid, terwijl ze ongezien in de prullenbak verdwijnen. Bij kiesjefolders.nl bepalen consumenten zelf welke folders ze nog ontvangen. Retailers weten zeker dat zij via ons een geïnteresseerd publiek bereiken.’

Het grootste marketingeffect

Veel jongere marketeers negeren het medium print, ook omdat het communicatie-effect van bijvoorbeeld Direct Mail moeilijker meetbaar zou zijn. Bij de marketing van kiesjefolders.nl ondervond Aldo Breed in 2017  de kracht van juist het papieren medium. ‘We werkten samen met mediabureaus, kochten e-mailadressen, adverteerden op Facebook, maar het leverde allemaal nauwelijks iets op. Papieren mailings bleken vervolgens wel heel goed te werken! Uit veel meer marketingcampagnes blijkt dat papier telkens weer de laagste kosten per conversie heeft. Het medium trekt aandacht en is vaak effectiever dan online.’

Enorme kaalslag

Breed merkt nu al de gevolgen van de JAIJA-sticker in Amsterdam en van de toenemende bekendheid van kiesjefolders.nl. Het aantal aanmeldingen groeide in 2019 al van 40.000 naar 100.000. De komende maanden gaat het gat in de markt door de invoering van de JAIJA sticker snel groter groeien. Directeur Patrick Oud van Nic. Oud somt op: ‘In januari 2020 voeren Rotterdam, Tilburg en Utrecht de JAIJA-sticker in, gevolgd door Den Haag in april. Daarbij wil Utrecht ook nog eens de huis-aan-huiskranten onder dit regime laten vallen. Enerzijds hebben wij als DM-fulfilment specialist natuurlijk last van die ontwikkeling: ongeadresseerd reclamedrukwerk werd tot 2019 op zes miljoen adressen bezorgd, en daar gaan er de komende paar jaar miljoenen van wegvallen door nieuw gemeentelijk beleid. Maar je moet je ook afvragen of het in deze tijd nog verantwoord is dat op zes miljoen adressen dertig folders per week worden bezorgd waarvan het gros ongezien in de kliko verdwijnt. Het platform kiesjefolders.nl biedt Nic. Oud als fulfilmentpartner en minderheidsaandeelhouder ook weer een geweldige kans om een nieuwe markt op te bouwen. Wij denken als innovatief bedrijf liever in kansen dan in beperkingen.’

Via data naar nieuwe business

Kiesjefolders machine

Aldo Breed ziet inderdaad veel mogelijkheden om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen dankzij de data die hij met kiesjefolders.nl van zijn klanten vergaart. ‘Het voorblad van elk gepersonaliseerde folderpakket dat wij  laten bezorgen bevat naast NAW-gegevens advertentieruimte. Hoe meer klanten wij bedienen, hoe interessanter dat voorblad wordt als marketingmedium. Nu al bevat het naast advertenties onder meer een Sudoku,  waarvan door tot 7% van de ontvangers de uitkomst wordt ingevuld op onze website.. Deze 7% kunnen we bijvoorbeeld benaderen met een aanbod voor een abonnement op de puzzelboeken van onze puzzelspelboekenpartner. Zo kun je veel meer deals bedenken. Met de aantallen abonnees waar we nu met kiesjefolders.nl naartoe gaan merken we al dat dit voorblad te klein is om het advertentiepotentieel voldoende ruimte te bieden. We gaan er daarom binnenkort een dubbel blad van maken met een mix van advertenties, branded content verhalen en wellicht meer spel- en andere fun-elementen.’

Aldo Breed en Patrick Oud geven daarmee een krachtig signaal af: ook dat zogenaamd statische medium print kan heel dynamisch worden ingezet via een modern, persoonlijk, data-gedreven vorm van Direct Mail

DM-Mastodont van 41 meter

Nic. Oud ontwikkelde zelf een automatiseringsoplossing voor de samenstelling van gepersonaliseerde folderpakketten voor de klanten van kiesjefolders.nl. Uit standaard dertig feeders met folders kan deze 41 meter lange machine voor elke klant een folderpakket op maat samenstellen, bij een  maximaal haalbare snelheid tot 15.000 folderpakketten per uur. Gemiddeld bestaat een folderpakket van de kiesjefolders-klant uit acht folders. Andy Rasink (technische dienst Nic.Oud) ontwikkelde in enkele maanden tijd deze slimme oplossing. Hoe deed hij dat?

Folderpakket Nic. Oud

‘Wij hebben een standaard Buhrs verpakkingsmachine aangeschaft. Die trekt normaal gesproken alle producten in die je aandraagt. Bij ons mag de machine echter alleen die folders intrekken die een abonnee op kiesjefolders.nl wil ontvangen. Op het voorblad bovenop het uiteindelijke folderpakket is de gepersonaliseerde data vastgelegd in een 2D-code die de verpakkingsmachine moet kunnen inlezen en verwerken. Omdat die oplossing nergens verkrijgbaar is hebben wij daar zelf een aanvullend systeem voor gebouwd, met PLC-besturing. Het voorblad wordt het eerste machinestation ingetrokken. Daar wordt de 2D-code met een camera van een bedieningsstation ingelezen. Vanaf daar gaat het voorblad naar een systeem dat ik heb ontwikkeld en geprogrammeerd. Bij elk bijlagestation van de Buhrs-machine is een stapel met dezelfde folders klaargezet. Elke keer dat het voorblad bij zo’n feeder komt, wordt een folder op basis van die eerder ingelezen data wel of niet opgelegd, door middel van aanzuiging. Aan het eind wordt het gepersonaliseerde folderpakket geseald.’

Deze machine is uniek in de markt en kan dus dertig folders gepersonaliseerd neerleggen, met de mogelijkheid tot uitbreiding naar 33 feeders met folders, mochten er nog meer aanmeldingen komen van grotere bedrijven voor kiesjefolders.nl. Die uitbreiding vergt machine-technisch slechts het bijplaatsen van netwerkcodes, wat bedradingen en eenvoudige aanvullingen in de software.

Deel dit bericht:

Nieuw: Biosiel® hét alternatief voor sealen in folie

Biosiel® is een nieuwe soort verzendverpakking van 100% papier. Nic. Oud heeft deze verpakwijze exclusief ontwikkeld en komt hiermee tegemoet aan de vraag naar duurzame verzendverpakkingen. Biosiel®, verzendverpakking zonder poespas Biosiel® is een dunne verzendverpakking zonder poespas, een uitstekend alternatief...
Lees verder... about Nieuw: Biosiel® hét alternatief voor sealen in folie

Direct mail met een pasje? Da’s pas verrassend!

De doelgroep verras je met een persoonlijke pas! Direct mail is niet alleen een effectief middel om de doelgroep te bereiken, door het toevoegen van een pasje zorgt het ook voor verrassend hogere conversie. Het toevoegen van een pasje op...
Lees verder... about Direct mail met een pasje? Da’s pas verrassend!

Nooit meer iets missen?

Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen omtrent Nic. Oud, Direct Mail en fulfilment.

Meld je aan voor actualiteiten in je mailbox

Naam(Vereist)
Ja, ik wil graag op de hoogte blijven(Vereist)
Bij het verzenden van het formulier geeft u toestemming dat Nic. Oud uw persoonsgegevens verwerkt om via e-mail te informeren over de producten, diensten en actualiteiten binnen ons vakgebied. Wilt u per e-mail geen informatie van ons ontvangen, dan kunt u zich afmelden via de opt-out van de nieuwsbrief of per e-mail naar marketing@nicoud.nl. Meer weten? Raadpleeg de privacy statement op onze website.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Advies nodig?

Neem direct contact op met één van onze specialisten voor advies op maat. Of vraag een vrijblijvende offerte aan.

Vraag een offerte aan

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Contact

Direct contact opnemen

Neem direct contact op met één van onze specialisten voor advies op maat. Of vraag een vrijblijvende offerte aan.

Ook interessant

Video's

Duurzaamheid

Actualiteiten

Play Video

3634 zonnepanelen voorzien Nic. Oud van duurzame energie

Nic. Oud heeft op het dak van het 20.000 m2 grote bedrijfspand in Heerhugowaard totaal 3634 zonnepanelen laten plaatsen. Deze hoge rendement panelen leveren per stuk 335 Wp (Wattpiek) waarmee het totaalvermogen van de zonnepanelen uitkomt op 1.2000.000 Wp.

Nominatie PRINTmatters Award Printmedia- Product van het Jaar!

Biosiel® een duurzame verzendverpakking van 100% papier, de verpakking van nu & de toekomst.Trots dat onze innovatie een van de drie genomineerden is voor de PRINTmatters Award Printmedia- Product van het Jaar!
Lees verder... about Nominatie PRINTmatters Award Printmedia- Product van het Jaar!

Direct Mail & Fulfilment

Meer weten over onze aanpak?