KIXX maakt start met Targeting in print

Webwinkel KIXX International maakte een start met de inzet van Targeting in print binnen haar communicatie-mix. Slim gebruik van data maakt het mogelijk om haar klanten gericht in print te benaderen met een aanbod op maat.

KIXX International voert twee aparte kledinglabels voor kinderen: KIXX Online en Olliewood. Voorheen verstuurde KIXX  per direct mail een duimdikke brochure naar alle klanten tegelijk, met daarin een overzicht van de volledige nieuwe collectie. Daarnaast communiceerden KIXX en Olliewood doorlopend via email met haar klanten. Onderscheid werd niet gemaakt: alle klanten kregen dezelfde communicatie. Daar wilde KIXX meer onderscheid in gaan maken.

Targeting in print

Het bedrijf wilde bestaande klanten gerichter benaderen en producten aanbieden die voor hen relevant zijn: passend bij hun smaak en (merk)voorkeur. Een relevanter aanbod moest leiden tot meer aankopen en grotere klanttevredenheid en –loyaliteit. Tijd voor Targeting!

Targeting in Print Kixx variabele covers

Whitepaper Targeting en Data

Slim toepassen database

Samen met de Targeting-specialisten van Nic. Oud werd een overzicht van de beschikbare klantinformatie gemaakt. KIXX International beschikte (nog) niet over een bijzonder geavanceerde database, maar er was genoeg data beschikbaar om een start te maken met Targeting. Dus gingen we na: voor welk soort kleding kopen de bestellers: de wat zachte, ‘lieve’ kleding van Olliewood, of de iets hippere, stoere collectie van KIXX Online? Koopt de klant dan jongens- of meisjeskleding? En in welke leeftijdsklasse?

Targeting in print wisselende content 1op1 communicatie direct mail

Voor KIXX Online en Olliewood werd op basis van de beschikbare aankoopdata een bruikbare onderverdeling gemaakt in kledingcollecties: meisjes, jongens, babymeisjes en babyjongens. Op basis daarvan stelden we een aanbod voor de klant samen dat gericht is op verschillende klantsegmenten, door uiteenlopende combinaties.

Targeting volgens Nic. Oud

Targeting 1op1 communicatie

Output Targeting in Print

Het resultaat was een serie full-colour magazines in huis geprint op de rotatie inkjet printer. Ieder magazine met een aangepaste, eigen inhoud, tekst en visuals, afhankelijk van het gekozen segment. Het ene magazine richt zich bijvoorbeeld op Olliewood-klanten met een aanbod van mode voor meisjes, de combinatie van meisjes met babymeisjes. Het andere op klanten van KIXX Online, waarin alleen (ouders van) meisjes, jongens en babyjongens worden aangesproken.

Targeting in print Olliewood klantsegmentenNSW_KIXX_jassenspreadsVrijwel elke  collectie of een combinatie van collecties voor de verschillende klanten wordt zo gemaakt en deze worden specifiek benaderd. Voor extra responsmeting werd op elk magazine een kraskaart met een aparte kortingscode bevestigd. Dit leverde opnieuw bruikbare data op.

 

Een goed begin

Targeting kan nog veel geavanceerder, structureler en verfijnder worden toegepast. Maar ook de keuze voor deze aanpak sorteert al veel effect, zo bewijst de keuze van KIXX International. Al direct na de lancering bleek dat alle doelgroepen over de hele linie beter scoren dan de controlegroep (oude aanpak). Er waren zelfs diverse klantgroepen bij die een drie maal hogere respons realiseerden.

Wilt u weten hoe u data slim kunt inzetten voor Targeting in print? Neem contact op met onze Targeting specialist Nick Alvares.

Kixx-Olliewood-voorzijdes