Besparen op verzendkosten

Wanneer je brieven, direct mail, brochures, folders, magazines, tijdschriften en pakketten verstuurt via Nic. Oud, kan je flink besparen op de portokosten. Dankzij onze volumecontracten, kennis en direct entry mogelijkheden profiteer je altijd direct van aantrekkelijke kortingen. Voor het versturen van jouw mailing, pakketten of pallets, zowel bij nationale als internationale verzending! Maar er zijn nog meer handige weetjes om jouw verzendkosten te reduceren.

Tips om te besparen op verzendkosten

Portokosten vormen een groot deel van het budget van een direct mail campagne. Ook voor de webwinkels zijn de verzendkosten een serieuze kostenpost; een verschil van een paar procent maakt op jaarbasis dus al groot verschil. Hoe kun je  besparen? Met de volgende tips kun je direct beginnen met het besparen op jouw verzendingen.

Tip: Gebruik de optimale sorteerwijze

In bepaalde gevallen kan het gunstig zijn om jouw mailing gesorteerd aan te bieden. Door bijvoorbeeld het formaat en/of gewicht kan het verzendtarief van de partij gunstiger uitvallen. Postverspreiders in zowel Nederland als de overige Europese landen hanteren verschillende sorteerwijze met de bijbehorende tarieflijnen. Wij kunnen de postpartijen optimaal gesorteerd voor jou verwerken en aanleveren.

Tip: Het gewicht van het poststuk

Bij het ontwikkelen van een mailing is het beter om vooraf te bepalen wat de mailing in zijn totaliteit gaat wegen en de verzending gaat kosten. Kies hiervoor het juiste gramgewicht voor jouw mailing. Vergeet daarbij ook niet de verzendverpakking en een eventuele gadget mee te wegen. Een folieverpakking weegt minder dan een envelop. Een 80 grams C5 envelop weegt 7,1 gram een folieverpakking voor hetzelfde formaat weegt 1,8 gram. Zo blijft een mailing wellicht in een lagere gewichtstabel.

Handige tabel voor formaten en gewichten

Wil je snel het gewicht van een mailing uitrekenen? De in onderstaande tabellen zijn de meest gangbare formaten en gewichten opgenomen.

tabel gewicht brieven enveloppen

Tip: Welk Port Betaald logo?

Bij grote partijen post wordt de mailing voorzien van het port betaald logo afhankelijk van het land en de verspreider.

Tip: Antwoordnummer

Een antwoordnummer kan respons verhogend werken. De respondent hoeft met een antwoordnummer de portokosten niet zelf te betalen en zal eerder zijn reactie naar je terug sturen. Ook een bijgeleverde retourenvelop met daarop het antwoordnummer en de vermelding ‘Postzegel niet nodig’ werkt respons verhogend.

Tip: Overkomstduur van de zending (servicekaders)

Hoe langer de post onderweg mag zijn, hoe lager de portokosten. Is de precieze dag van bezorging niet zo belangrijk? Kies dan voor een servicekader met een langere overkomstduur. Dit kan in de kosten aanzienlijk schelen. Let bij acties wel op dat de overkomst aansluit op het begin van je actie. Zie hiervoor de verschillende servicekaders van de postverspreiders.

Tip: Retouren? Gebruik een QR-code of barcode

Up-to-date databestand

Om retouren makkelijk digitaal te verwerken kan je een barcode of QR-code plaatsen bij de adressering. De retouren worden gescand en kunnen makkelijk aan jou teruggekoppeld worden om te verwerken in jouw database. Neem contact op voor onze mogelijkheden.

Tip: Datascan

Het is mogelijk om het aantal onnodige retouren te verminderen door vooraf het klantenbestand te controleren op de correctheid van de adresgegevens zoals postcode, straat en huisnummer, kortom de mailbaarheid. Ook is het mogelijk het bestaande klantenbestand te verrijken met meer gegevens. Een datascan geeft inzicht in de kwaliteit van het bestand en zorgt dat je over een correct, uniek en actueel klantenbestand beschikt waarmee de bereikbaarheid van de direct mail optimaal is.

Voor meer informatie over de datascan? Neem contact op voor de mogelijkheden.

Nic. Oud zorgt voor klanten

Wij denken graag met je mee!

favicon

Een direct mail campagne starten of meer weten over onze innovatieve duurzame verzendmethodes? Neem contact op met een specialist van Nic. Oud en wij helpen je verder. Sinds 1978 in bedrijf en Direct Mail specialist van Nederland.